Individuální systémový projekt Podpora kvalitních poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zaměřených na podporu inkluze: Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Záměrem projektu je zvýšit kvalitu, provázanost, srovnatelnost a efektivitu poradenských služeb v českém školství. Projekt má vzhledem ke svému systémovému zaměření příležitost komplexně reagovat na nyní probíhající legislativní změny, poskytnut poradenskému systému v tomto období potřebnou dostatečně rozsáhlou podporu, přinášet další prostředky a metodické vedení pro poradenskou práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, posílit možnost poradenského systému vstupovat do veškerých probíhajících kroků a projekt také důkladně analyticky vyhodnotí probíhající změny (např. stávající podmínky ŠPZ pro práci, systém podpůrných opatření, revizní systém apod.).
Nově připravený systém podpůrných opatření pro žáky, u kterých je třeba vyrovnat podmínky jejich vzdělávání, vychází z předpokladu dalšího rozvoje poradenské a intervenční péče poskytované ve spolupráci školských poradenských zařízení (ŠPZ), škol a dalších partnerů ve vzdělávacím systému. Projekt vytváří kvalitní podmínky pro tento rozvoj.
Projekt Logopedická síť (CZ.1.07/1.2.39/01.0013) byl zahájen dne 1.8.2012 a byl realizován Mateřskou školou, základní školou a střední školou pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí. Tento projekt byl spolufinancován z prostředků Evropské unie a národních veřejných prostředků. V rámci projektu byla podporována snaha kraje koordinovat logopedickou péči a zajistit rozvoj poradenství, zajistit rozšíření asistenčních, speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami. Cílem bylo vytvořit informační systém pro klienty. Vycházeli jsme ze zadání oblasti podpory č.3 a Metodického doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství.
Dílčí cíle projektu:
V rámci projektu „Logopedická síť“ vznikly tři nové produkty: Grafomotoriká cvičení, Dechová a fonační cvičení, Prevence poruch učení: vyvozování správné výslovnosti. Všechny tři produkty mají formu videonahrávky, která interaktivním způsobem seznamuje pedagogy s možnostmi práce s dětmi se sluchovou vadou. Součástí je brožura s metodickými pokyny, kde jsou veškerá cvičení popsána slovy a rovněž tento materiál obsahuje upozornění na úskalí, možné chyby a jejich prevenci. Velkou výhodou těchto DVD je možnost přehrát si pouze vybranou kapitolu (například nácvik hlásky R). Tyto produkty byly předány vybraným pedagožkám, které byly nejprve proškoleny v jejich použití, a poté tyto materiály využívaly ve vlastní výuce. Produkty byly ověřovány v základní a mateřské škole, současně v logopedických i surdopedických třídách.
Všechny tři produkty vzniklé v rámci projektu „Logopedická síť“ jsou určeny pedagožkám a pedagogům Zlínského kraje, kteří pracují s dětmi se speciálně vzdělávacími potřebami, ale i pro ty, kteří chtějí svou výuku obohatit novými přístupy a metodami. DVD srozumitelnou a názornou formou prezentují systematickou práci s dítětem, je možné využít je jako osnovu pro dlouhodobý nácvik nebo si vybrat pouze problematickou oblast a nácvik podpořit tímto nástrojem.
Naše speciálněpedagogické centrum využívá při své práci zmiňované produkty jako motivační a metodickou formu práce u dětí s oslabením sluchového a zrakového vnímání, při zvětšené nosní mandli, neplynulosti řeči.
Produkt dechová a fonační cvičení je vhodný pro práci s dětmi, které si osvojil chybné dechové vzorce, potřebují zesílit hlas, pomocí regulace dechu lze dosáhnout celkového uvolnění a relaxace, především u dětí s řečovou neplynulostí se nácvik správného hospodaření s dechem jeví jako jeden z klíčových pilířů terapie narušené komunikační schopnosti.
Hlavní přínos a inovace DVD Prevence poruch učení: vyvozování správné výslovnosti tkví v ukázkách nácviků artikulace jednotlivých hlásek u dětí se sluchovým postižením. Postupy a rady ukázané na tomto produktu lze aplikovat též u dětí s opožděným vývojem řeči, dyslálií a vícečetnou dyslálií, dysartrií a jinou vadou řeči.
V posledním, ale neméně zajímavém produktu Grafomotorická cvičení přináší jeho autorka ucelený plán cviků k rozvoji oblasti grafomotoriky, tedy předpokladů k správnému osvojení psaní a kreslení. Začíná se u velkých svalových skupin, nejprve bez podložky, proto je tento produkt vhodný pro všechny děti od 3, především pak pro předškoláky.
26.08.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Helena Kolbábková „Pomůcky a materiály pro logopedickou praxi“ |
24.9.2014 Valašské Meziříčí |
Schůzka logopedických asistentek „Nová terminologie v logopedii, seznámení s logopedickým programem SONA-SPEECH a novými přístupy k dětem s ADHD (metoda Biofeedback)“ |
7.10.2014 Zlín |
Schůzka logopedických asistentek „Nová terminologie v logopedii, seznámení s logopedickým programem SONA-SPEECH a novými přístupy k dětem s ADHD (metoda Biofeedback)“ |
14.1.2014 Valašská Bystřice |
Mgr. Kristína Papajová „Školní zralost“ |
14.1.2014 Valašská Bystřice |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Vytváření denního režimu aneb pohybuj se i odpočívej“ |
13.02.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Vývoj řeči od narození po nástup do základní školy“ |
20.02.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Předpoklady pro správný vývoj řeči - Dechová cvičení praktická ukázka“ |
27.2.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Hlasová cvičení pro správný rozvoj řeči“ |
13.3.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Artikulační cvičení pro správný vývoj řeči“ |
27.03.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Práce s dětmi s vadami řeči“ |
25.09.2013 Valašské Meziříčí |
Schůzka logopedických asistentek „Tvorba IVP pro dítě s narušenou komunikační schopností v MŠ a ZŠ“ |
2.10.2013 Zlín |
Schůzka logopedických asistentek „Tvorba IVP pro dítě s narušenou komunikační schopností v MŠ aZŠ“ |
14.01.2014 Valašská Bystřice |
Mgr. Kristína Papajová „Školní zralost“ |
14.01.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Drahomíra Stavinohová „Vytváření denního režimu aneb pohybuj se i odpočívej“ |
25.02.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Marika Lázničková „Dechová a fonační cvičení pro děti předškolního věku“ |
12.03.2014 Vsetín |
Mgr. Helena Kolbábková „Speciálněpedagogická diagnostika a prevence“ |
7.04.2014 Valašské Meziříčí |
Mgr. Marika Lázničková „Seznámení s produktem „Dechová a fonační cvičení“ |
25.04.2014 Valašské Meziříčí |
Prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc. „Hrádky s hudbou“ |
12.05.2014 Vsetín |
PhDr. Jana Swierkoszová „Metoda dobrého startu“ |
13.05.2014 Vsetín |
PhDr. Jana Swierkoszová „Metoda dobrého startu“ |
5. února jsme uspořádali další ze seminářů na téma Dechová a fonační cvičení. Tentokrát v Mateřské škole Seifertova. Vzdělávací akce se zúčastnily logopedické asistentky a učitelky logopedických tříd z Valašskomeziříčska, Rožnovska a Vsetínska.
20.9.2012 | Schůzka logopedických asistentek „Specifika sluchového vnímaní u dětí s vývojovou dysfázií“ |
20.11.2012 | Seminář doc. PhDr. Maríny Mikulajové, PhD. a Mgr. Anny Dostálové „Rozvíjení jazykových schopností – trénink jazykového uvědomování podle Elkonina“ |
27.11.2012 | Seminář doc. PaedDr. Olgy Zelinkové, CSc. „Integrace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami“ (Tvorba Individuálních vzdělávacích plánů) |
21.5.2013 ve Zlíně |
Seminář Mgr. Jiřiny Bednářové „Rozvoj sluchového vnímaní“ |
13.6.2013 ve Valašském Meziříčí |
Seminář Mgr. Jiřiny Bednářové „Rozvoj sluchového vnímaní“ |
Registrační číslo: CZ.1.07/1.2.39/01.0013
Dne 1. dubna 2010 byl zahájen projekt „Expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově“. Projekt je realizován Institutem celoživotního vzdělávání FF UP v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa 7.1 Počáteční vzdělávání, registrační číslo projektu CZ.1.07./1.2.00/14.0026. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Hlavní řešitelkou projektu je Mgr. Martina Friedlová.
Projekt je zaměřen na zlepšení rovných příležitostí dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ti se v průběhu projektu aktivně zapojí do jednotlivých expresivních terapií (dramaterapie, arteterapie, muzikoterapie, tanečně-pohybová terapie) a posílí své schopnosti sebevyjádření a sebereflexe, což by mělo vést k optimalizaci jejich duševního vývoje a napomoci jejich začlenění do hlavního vzdělávacího proudu. Projektu se budou kromě klientů zařízení institucionální výchovy účastnit také pracovníci těchto zařízení, kteří absolvují kurz úvodu do psychoterapie a expresivních terapeutických metod, osvojí si nové metody a techniky práce s klienty a prohloubí tak své profesní kompetence. Expresivní terapeutické metody pak budou zavádět do praxe pod supervizí odborných garantů jednotlivých expresivních terapií. Bližší informace o projektu, jeho cílech, jednotlivých klíčových aktivitách i realizaci projektu naleznete na webových stránkách www.expresivniterapie.cz